Foto: Omrop Fryslan, Jantine Weidenaar
Al jarenlang wordt er achter de schermen gewerkt aan de berging van de Lancaster ED603 uit het IJsselmeer, en historisch onderzoek is verricht naar het wrak.
Het terughalen van een historisch vliegtuig uit het IJsselmeer is geen eenvoudige taak. Factoren zoals de omstandigheden, veiligheid en de kans op succes moeten in overweging worden genomen. De Lancaster ED603 stortte neer in juni 1943, op ongeveer zes kilometer van Breezanddijk in het IJsselmeer, op een diepte van ongeveer vier meter.
In maart 1996 werd het vliegtuig per toeval ontdekt door Volendamse vissers van de VD64. Ze meldden de locatie aan de autoriteiten en konden een foto met het serienummer van het vliegtuig verstrekken. Met deze informatie werd al snel vastgesteld dat het om een vliegtuig van de Royal Air Force (RAF) uit 1943 ging.
Met behulp van sonarbeelden en onderwatercamera’s werden pogingen gedaan om inzicht te krijgen in de 80-jarige Lancaster. Vanwege het troebele water van het IJsselmeer en het feit dat veel van het wrak in het zand was gezakt, bleven er veel vragen onbeantwoord.
De belangrijkste vraag was waar de drie vermiste bemanningsleden waren. Enkele weken na de crash van de Lancaster in 1943 spoelden al vier van de zeven bemanningsleden aan op de Friese kust. Ze werden begraven in Stavoren, Hindeloopen en Workum.
Belangrijk technisch werk
Na het uitvoeren van het noodzakelijke onderzoek en het opstellen van een plan begonnen de praktische voorbereidingen voor de bergingsoperatie in de afgelopen weken. Een grote hoeveelheid materiaal werd naar het midden van het IJsselmeer verscheept om een kofferdam rond de oude Lancaster te bouwen.
Een kofferdam is een soort omheining die wordt gemaakt door damwanden in een waterlichaam te plaatsen, wat kan zijn in een meer of een rivier.
In augustus werden de pompen geactiveerd, waardoor de Lancaster voor het eerst daglicht zag. De daadwerkelijke berging van het wrak begon in september. Omdat dit proces met grote zorg moet worden uitgevoerd, heeft defensie enkele weken hiervoor uitgetrokken.
Het doel is om het volledige wrak van de zeebodem te halen. Het is mogelijk dat delen van het vliegtuig op een later moment in musea tentoongesteld zullen worden, maar die discussie zal plaatsvinden na de bergingsoperatie.