Friesland, Hallum – 81 jaar na de crash worden historische vliegtuigwrakken in Friesland opgegraven, met als meest recente project de berging van een Duitse Messerschmitt BF 109. Leemans Speciaalwerken, gespecialiseerd in het veilig opgraven van dergelijke oorlogsvliegtuigen, speelt een cruciale rol in dit project.

Leemans Speciaalwerken, een bedrijf met tientallen jaren ervaring op het gebied van oorlogsvliegtuigbergingen, is ingeschakeld om de vliegtuigwrakken die in de Tweede Wereldoorlog zijn neergestort, te bergen. Dit brengt niet alleen waardevol historisch materiaal naar boven, maar biedt ook troost aan de nabestaanden van de omgekomen piloten, zelfs na zoveel jaren. Voor de familie van de Duitse piloot Georg Wilhelm, die op 16 juli 1943 met zijn Messerschmitt in het Noarderleech bij Hallum neerstortte, was de berging een emotioneel moment. Zij waren aanwezig op de crashsite om de start van de berging bij te wonen.

De Messerschmitt BF 109 was een Duits jachtvliegtuig dat in een duikvlucht terechtkwam, vermoedelijk door een stuurfout van de toen 21-jarige piloot Wilhelm. Na zijn fatale crash bleef het wrak achter in het drassige gebied, dat door de Duitsers als veldgraf werd gemarkeerd. De berging door Leemans is de eerste fysieke handeling sinds het neerstorten van het toestel en heeft zowel historische als menselijke waarde.

Troost en verbinding voor nabestaanden

De aanwezigheid van de Duitse familie tijdens de berging onderstreept de emotionele betekenis van dit soort projecten. Het project maakt deel uit van het Nationaal Programma Berging Vliegtuigwrakken, dat de verantwoordelijkheid heeft overgenomen voor de financiering van dit soort bergingen.